Patidani autós oldala!
Patidani autós oldala!
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Vissza
vissza
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
 
Autó tesztek
Autó tesztek : BMW X5 3.0d teszt - 2007

BMW X5 3.0d teszt - 2007

Forrás:a5.hu  2007.03.13. 17:22

A főnök visszatért és tovább uralkodik. Az X5 vezetési élményre, még ha ez egy kissé faramuci szempont is ebben a kategóriában, mindenképpen a konkurensek előtt jár, de ezen felül is számos olyat tud, amelyre okkal kapjuk fel a fejünket. Éppen ezért nagy kár, hogy a vásárlóközönség nyomasztóan nagy része meglehetősen rosszarcú figura.

Az új BMW X5 - 38 kép a galériában
Az új BMW X5 - 38 kép a galériában
Valamikor tavaly év végén érkezett meg a szerkesztőségbe a BMW hazai magazinjának legfrissebb száma, melyet az importőr kedvességből nekünk is névre szólóan eljuttat. Mikor kibontottam a saját példányomat, a címlapról az új X5 nézett velem farkasszemet egy fekete-fehéres hangulatú fotón, alatta nagy betűkkel pedig a következő felirat állt: the boss is back. A főnök valóban visszatért, ez a mondat pedig annyira frappánsan fogalmazza meg az autó, illetve tulajdonosának a társadalomban betöltött szerepét, hogy gyorsan le is csaptam rá és kölcsönvettem jelen cikk címének.

 Erősen emlékeztet elődjére, mágis teljesen<br> más
Erősen emlékeztet elődjére, mágis teljesen
más
Az X5 nem közlekedik az utakon, hanem uralkodik rajtuk. Ezt ki boldogan, ki kevésbé kitörő örömmel veszi tudomásul, a végeredmény azonban hasonló, mint a GL Mercedes esetében: valamilyen ösztönös folyamat eredményeképpen mindenki menekülőre veszi a figurát. Ez viszont nem a második generáció sajátja, hiszen ez a jelenség már a '99-ben bemutatott X5-nél is végig tapasztalható volt annak ellenére, hogy menet közben bőséges konkurenciája lett. Ezek ráadásul méreteiket tekintve sokszor túl is szárnyalták a csöppségnek aligha nevezhető SUV-ot, pontosabban a BMW házi szótára szerint SAV-ot, vagyis Sports Activity Vehicle-t. Az azóta eltelt nyolc évben megérkezett a lóerőkkel (többnyire) gazdagon ellátott Porsche Cayenne, a luxusautókat is túlszárnyaló méretű Audi Q7, a leginkább barátságosnak tűnő Volvo XC90 és teljesen megújult a Mercedes ML, hogy csak a legfontosabb európai konkurenseket említsük. Az első X5 jó autó volt jó időben, amit remekül bizonyít az a bő 600 ezer legyártott darab, ami a BMW az Egyesült Államokban található spartanburgi gyárából gördült ki, azonban elérkezett az idő a továbblépésre.

Nem egy csöppség
Nem egy csöppség
Nem kell autórajongónak lenni ahhoz, hogy meg tudjuk különböztetni egymástól az első és a második generációs X5-öst. Noha én személy szerint sokkal jobban kedvelem a Mini Cooper S és a Z4 Coupé jellegű modelleket, mégis kalapot kell emelnem a bajor formatervezők előtt, hiszen az X5 látványosan, minden elemében új, ugyanakkor kapásból X5-ként definiálja mindenki, az újdonság és a kontinuitás harmóniáját esetünkben tökéletesen sikerült eltalálni. Ha azonban centit ragadunk és méricskélni kezdjük a két autót, igen meglepő eredményre jutunk. Az megszokott, hogy modellváltásnál szinte mindig nőnek az autók, de az nem, hogy ennyivel. Az új X5 ugyanis közel 20 centivel hosszabb, 6-tal szélesebb és 5-tel magasabb, mint az előző generáció. Hogy miért volt szükség ekkora növekedésre? Három okból. Egyrészt az időközben megjelent konkurensek is egyre nagyobbak lettek, ha pedig sikeresek akarnak lenni, akkor mindenképpen hozzájuk kell igazodni. Másrészt így - szintén a konkurenciához igazodva - befér a csomagtartóba még két ülés, így már hét személy szállítására is képes lehet. Harmadsorban időközben az X5 látványos sikerén felbuzdulva kihozták az X3-at, a két autó között pedig hasznos, ha nagyobb méret-, és funkcióbeli különbség van, nehogy a végén egymás orra elöl halásszák el a vevőket, na meg így az értékesítőknek sem kell gyöngyöző homlokkal és cirkalmas körmondatokkal elmagyarázni a vevőknek, hogy miért is kellene néhány millióval többet fizetniük az X5-ért.

 Új váltó, iDrive és sok tárolórekesz
Új váltó, iDrive és sok tárolórekesz
Az első BMW SUV-ban üldögélve leginkább az 5-ös sorozat jutott eszünkbe és - minő meglepetés! - az újban is ugyanilyen érzésünk van. Ez persze már a Chris Bangle-féle 5-ös enteriőrjére emlékeztet, ez azonban csak az összhatásra igaz, részleteiben igen komoly eltérések mutatkoznak. Elsőre mindenkinek az automata sebességváltó ezüstkarja tűnik fel, amit nem a hagyományos módon kell tologatni, hanem joystick-szerűen működik, az aktuális üzemmódot pedig az adott betűjelzés bezöldülésével jelzi. A jó értelemben véve egyedire sikerült váltókar alatt újabb eddig az X modellekben nem látott extra, az elektronikus kézifék gombja kapott helyett és ezen a környéken található az iDrive krómgombóca is, amelyen szokás szerint most is fejlesztettek egy kicsit. Ugyan az iDrive messze nem olyan sátáni szerkezet, mint azt sok helyen olvasni - a titka egyedül annyi, hogy meg kell érteni a logikáját, amihez az autó birtoklásának első pár hetében sokat kell barangolni a menükben -, mostantól azonban nyolc (!) különálló, a középkonzol alsó fertályában felsorakoztatott gombot programozhat be mindenki saját kénye-kedve szerint, ezekkel így az általa gyakran használt funkciókat tudja könnyen, gyorsan és hatékonyan előhívni.

 A head-up display finomhangolására szolgáló<br> menüpont
A head-up display finomhangolására szolgáló
menüpont
Az iDrive-ban barangolva egyszer csak feltűnik egy head-up display nevű menüpont, ami feltételezi, hogy ezt, az egyébként 360 ezer forintba kerülő extrát is beszerelték az X5-be. Az eddig igen kevés autóban látott ketyerét könnyű megszeretni: közlendőét nem sokkal a motorháztető fölé, tehát a hasznos látótér alsó részére vetíti és csak a leglényegesebb információkkal zaklatja a vezetőt. Ez esetünkben többnyire a sebesség volt, ám olyanokra is írásban figyelmeztet, mint a nem bekapcsolt biztonsági öv, vagy a fagyásveszély. A head-up display további érdekessége, hogy látszólag nem a szélvédőn, hanem alapbeállítás mellett érzésre nagyjából az autó orrával egy magasságban jeleníti meg az információkat, melyeket egyébként csak a vezető láthat, a jobb első fotelben ülő már nem. Amiért ez a belsőt jobban lehet szeretni, mint az 5-ösét, annak oka, hogy van benne hová pakolni az apróbb tárgyakat. Erre a kritériumra sokan ugyan csak legyintenek, a mindennapok során azonban igenis fontos, hogy el tudjuk benne helyezni az alapesetben a zsebünkben lévő tárgyakat. Az X5 ebből a szempontból sokkal praktikusabbnak bizonyul az 5-ösnél, a szekrényajtó-szerűen nyíló, komoly befogadóképességű középső könyöklő mellett számos kisebb-nagyobb rekeszt és két hatalmas pohártartót is találunk, melyeknek szinte elvesznek a félliteres palackok. Hiába, nem véletlenül gyártja a BMW ezen modelljét Amerikában.

Terepen is elboldogul
Terepen is elboldogul
A BMW mindig is hangsúlyozta autóinak sportosságát, ez alól pedig az X5 sem lehet kivétel annak ellenére, hogy tulajdonságai papíron nem igazán vannak meg ehhez. A magas felépítés, a szűk hét centi híján háromméteres tengelytáv és főleg az üresen is közel 2,2 tonnás önsúly előrevetíti azt, hogy ezzel az autóval akármit is csináltak, nem fogjuk vele lenyomni a Type-R Hondákat a Hungaroring nyílt napján. Nem is ez volt azonban a cél, hanem egy olyan autó, amely aszfalton személyautós viselkedésű, terepen pedig elboldogul annyira, amennyire a tulajdonosnak kell. Ezt a kompromisszumot sikerült megtalálni az X5 esetében, hiszen a német konkurenciával összehasonlítva valóban sportosabb viselkedésű és kanyarokban is jobban érzi magát náluk, ugyanakkor a BMW limuzinjaihoz szokott vezetők okkal húzzák majd a szájukat, a fizika azonban kikerülhetetlen. Ez viszont a gyakorlatban csak keveseknek okoz problémát, a nagyobbik gond a futóművel kapcsolatban, hogy SUV-hoz képest nem túl komfortos. Nyílván egy fenékkel nem lehet két lovat megülni, rossz minőségű országúton haladva azonban kifejezetten zavarónak bizonyult a csillapítás keménysége. Igaz, erre van megoldás, mégpedig az Adaptive Drive nevű rendszer, amelyhez többek között elektromos lengéscsillapítók is tartoznak, így gombnyomással dönthetjük el, hogy pillanatnyilag éppen komfortos, avagy kellemesen ringatózó rugózást kívánunk. A kormány a kategóriában megszokottól eltérően szerencsére nincs túlszervósítva, így érezni rajta keresztül az utat, a fék pedig remekül adagolható, noha érezni rajta a SUV nem éppen balerina termetét.

Ez is gombbal indul
Ez is gombbal indul
Az X5-öt senki nem elsősorban terepjárónak veszi és ez meg is látszik rajta, ettől függetlenül azért a németek belepakoltak egy-két érdekes szerkezetet. A magától értetődő továbbfejlesztett, a nyomatékot alapesetben 40/60 arányban elosztó xDrive összkerék-hajtáson kívül ilyen a gyakorlatban is remekül működő visszagurulás-gátló rendszer és a Land Roveres kaland jószerével egyetlen maradandó emléke, a HDC. Ez magyarul a lejtmenet-vezérlést jelenti, ami a megfelelő gomb megnyomása után konstans 7 km/órával visz le minket a dombtetőről.

Az új X5 jelenleg kétféle motorral rendelhető: a csúcsmodellben a gyönyörű hangú 355 lovas 4.8si dolgozik, a hazánkban várhatóan jóval népszerűbb kivitelben pedig a háromliteres dízel, ez utóbbi mozgatta a tesztautót is. A tetemes önsúly fényében nem is nevezhető túlzásnak a 235 lóerő és az 520 Newtonméter, ekkora motor kell ahhoz, hogy az X5 hozza a tőle elvárt menetdinamikát. A jó kis 3.0d nem is okoz csalódást, hiszen még ezzel a drabális X5-tel is jól elboldogul, munkáját pedig olyan kultúráltsággal végzi, ahogyan az az árcédulán szereplő összeg fényében elvárható. Hab a tortán, hogy - ugyan a vevőkörnek ez nem annyira fontos szempont, de - kifejezetten jól fogyaszt: a kétnapos tesztút során sikerült 10 liter alatti átlagot produkálni, ami a sok városi használat tükrében megdöbbentően kevés.

 Jól néz ki és jól is végzi a dolgát<br> az új váltó
Jól néz ki és jól is végzi a dolgát
az új váltó
Abban, hogy a motor jól viszi a termetes kasztnit, a váltónak is nagy szerepe van. A szerkezettel ugyan az előző X5-nél sem voltak problémák, a fejlesztéseknek hála viszont mostanra jobb lett a konkurenciánál. Egyrészt igen keveset teketóriázik a fokozatok kapcsolgatásánál, másrészt D-ben tényleg észrevétlenül, egy apró rántást is nélkülözve tud váltani. Sport fokozatban utóbbi már kevésbé jellemzi, ezzel azonban tényleg semmi gond nincs, összességében pedig sokkal jobban sikerült szerkezet, mint az Audi rossznak szintén nem nevezhető Tiptronic-ja. Német autóhoz méltó módon elemében van az autópályán, a minden irányban gombnyomásra állítható, igen kényelmes ülések és az alacsony zajszint miatt szinte pihentető az utazás. A dízel X5 170-es tempónál háromezret forog és 210-nél avatkozik közbe az elektronika.

Kicsit maffiózós, de attól még jó
Kicsit maffiózós, de attól még jó
Ezeket a tulajdonságokat persze nem mérik olcsón: a legolcsóbb X5 is közel 15 millió forintba kerül, normálisan felszerelve pedig erre - igények szerint - további 2-5 milliót lehet költeni. A háromliteres dízel teljesen jó választás az autóhoz, aki ennél erősebbre vágyik, az még várjon egy kicsit, még az idén kapható lesz ugyanis az X3-hoz már rendelhető 3.0sd is (286 LE, 580 Nm). A 13 oldalas extralistáról érdemes lehet megrendelni a már említett Adaptive Drive rendszert (890 ezer forint), a gyorsan megszerethető head-up displayt (360 ezer), a tesztautóban nem meglévő, de az összes autó vezetési élményén sokat dobó aktív kormányt (350 ezer) és a hatalmas, kibillenthető üvegtető (460 ezer) is megfontolandó választás lehet a nagyobb tételek közül.

Az új X5 jól sikerült autó lett, igaz ez aligha volt kérdéses. Megnövekedett méretei miatt immáron jobban elkülönül az X3-től és hatékonyabban tudja felvenni a harcot a konkurenciával, ráadásul olyan extrákat lehet hozzá rendelni, melyet egyébként is ritkaságszámba mennek, ebben a kategóriában pedig máshol nem is kaphatók ilyenek. Nagy kár, hogy amíg az óceán túlpartján kertvárosi anyukák fuvarozzák ilyennel iskolába gyermeküket, addig nálunk eléggé kétes hírnév társul az X5-höz, maga az autó azonban tényleg remek, akinek megtetszik, az viszont csak ezért ne fogja vissza magát, hiszen az imázson lehet változtatni.

 
Hosszúság:
4854
mm
soros, hathengeres
24 szelepes turbódízel
Hengerűrtartalom:
2993
ccm
Maximális teljesítmény:
235
LE /
4000
ford./perc
Maximális forgatónyomaték:
520
Nm /
2000-2750
ford./perc
Hajtás:
összkerék-hajtás
Váltó:
hatfokozatú automata
Szélesség:
1933
mm
Magasság:
1766
mm
Tengelytáv:
2933
mm
Nyomtáv elöl:
1644
mm
  hátul:
1650
mm
Üres tömeg:
2180
kg
Megengedett össztömeg:
2740
kg
Csomagtartó mérete:

525 l

Üzemanyagtartály mérete:
85 l
Gumiméret elöl:
255/55 R18
  hátul:
255/55 R18
 
Végsebesség (limitálva)
210
km/h

Gyári fogyasztás:

Város:
11,3

l/100 km

Országút:
7,2

l/100 km

Vegyes:
8,7

l/100 km

Gyorsulás 0-ról 100-ra
8,3
s
Tesztfogyasztás:
9,8
l/100km
     
 
A modell alapára:

Főbb konkurensek alapárai:

Audi Q7 3.0 TDI Quattro
14 756 000 Ft
Mercedes-Benz ML 320 CDI
14 434 000 Ft
Lexus RX400h
13 800 000 Ft
Volvo XC90 D5 Kinetic (185 LE) 
11 850 000 Ft 
14 960 000
Ft
A tesztelt modell ára:
kb. 17 940 000
Ft
     
 
Kinek ajánljuk?
TETSZETT:
NEM TETSZETT:
Technikai megoldások Rossz úton túl feszes rugózás
Nagy és szép belsõ
Jó motor és váltó Imázs
Fogyasztás
 

Olyanoknak, akik egy sportos hangolású, high-tech extrákkal teletömött jónevû SUV-ot akarnak és ezért cserébe hajlandóak a pénztárnál hagyni egy jobb lakás árát és nem zavarja õket az autóhoz nõtt kétes hírnév.

 

 
Óra
 
Kedvenc Linkjeim
 
Beálítás kezdölapnak!
Beállítás Kezdőlapnak!
 
legyek a kedvencek között
Tégy a kedvencekhez!
 
Számláló
Indulás: 2005-12-17
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Google kereső

Google 

 
modulnev
 

Szobafestõ Budapest területén, legyen szó tisztasági festésrõl, vagy komplexebb munkálatokról, mi rendelkezésre állunk!    *****    Svéd termék a legjobb áron! Regisztrálj vásárlónak és kapj egyszeri 2000 Ft-ot és 15% kedvezményt a katalógusból! Svéd    *****    Azariah - RAMPAPAPAM formabontó verzióban, hallgasd, likeold, mutasd meg a spanodnak is :D    *****    ClueQuest- Új, ingyenes online nyomozós játék! Fejtsd meg a rejtélyt, és találd meg a tettest!Gyere cluequest.gportal.hu    *****    Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!