Lancia Musa 1.3 Multijet Platino teszt
Forrás:a5.hu 2007.03.13. 17:20
Mit tesz a divatos kis Lanciát vezető nő, ha gyermeke születik? Eddig talán gondban volt, de most már itt a megoldás, a fél számmal nagyobb Ypsilon. Dízelmotorral, jól felszerelten próbáltuk a Musát.
|
|
A divatos kismamák autója - 45 kép a galériában | |
| Az olaszok jól tudják, mivel lehet levenni az embert a lábáról. A stílusos mediterrán népség ugyanis rendre olyan eltalált formájú autókkal áll elő, ami láttán elismerően csettint az ember. Az Itáliából származó autók műszaki hátterét illetően ugyan már megoszlik az autósok véleménye, de abban mindannyian egyetértenek, hogy az olaszoknak van stílusuk. Nem csoda hát, hogy a hölgyek szívébe is könnyen belopják magukat az autóik. Az "ennivalóan édes" forma, az apró méretek, a könnyű kezelhetőség és a sok-sok apró figyelmesség az, ami például a Lancia kisautóját generációk óta a nők álmává teszi. A fekete hátsó ajtós Y10-től kezdődően az ívelt vonalakból álló Y-on át a legutóbbi Ypsilonig az olasz stílusmárka kisautóját mintha egyenesen a szebbik nem számára tervezték volna. Alig több mint három éve mutatták be a legutóbbi generációt, ami azóta is töretlenül népszerű, bár elsősorban hazájában adnak el belőle látványos mennyiséget. Azt, hogy mennyi fogy belőle, nyilván az ára is befolyásolja, de kevés hölgyet ismerek, aki ne vágyna rá. Ma is lépten-nyomon feltűnik az utakon, és bizonyosak lehetünk benne, hogy a kis Lancia kormánykereke mögött divatos ruhát, ékszereket és frizurát viselő nőt találunk.
|
|
Jól áll neki a kétszínűség | |
| Igen ám, de mi történik, ha az Ypsilon sofőrnőjének gyermeke születik? A csöppnyi kisautó ugyanis nem éppen a legalkalmasabb arra, hogy az újdonsült anyuka az előredöntött első ülésen keresztül cibálja ki-be a gyermekülést, és egyáltalán nem biztos, hogy az összecsukott babakocsi befér a 215 literes csomagtartóba. Egészen eddig az ifjú anyukák kénytelenek voltak lemondani az Ypsilon nyújtotta bájról, hogy valamilyen tágas, de unalmas és szokványos családi kisautót válasszanak helyette. A Fiat-csoportnak viszont kapóra jött ez a vevőkör, és egy kis házon belüli ügyeskedéssel megoldást kínált a divatrajongó kismamáknak. Ott van ugyanis a Fiat Idea, melyet az éppen terjedőben lévő kisméretű egyterű autók kategóriájába szántak. Ám az olaszoknak sem sikerülhet minden, az Idea ugyanis meglehetősen szürke jelenség lett. Nálunk nem is mutatott érdeklődést iránta a piac, jelenleg nem is része az árlistának, de az importőr úgy gondolta, hogy Lancia ruhát öltve még viheti valamire. A kategória nem túl népes, az Opel Meriva tágas utasterének és ötletes ülésvariációinak köszönhetően viszi a prímet, itt az új érkező Skoda Roomster, ami szintén nagyon tágas, míg a Renault Modus kissé rövidre sikeredett, ezért nem veheti fel a harcot a két vetélytárssal. A Lancia ellenben más fronton támadja a célcsoportot: aki túlzottan unalmasnak tartja az Opelt, furcsának a Skodát, de hasonló kaliberű autót szeretne, ami kis apróságokkal kényezteti, és aminek formájáért a barátnőket is rögtön elönti a sárga irigység, rajongani fog a Musáért.
|
|
Egyes részletek az Ypsilonról ismerősek | |
| Mint egy kismackó, éppen olyan a Musa orra. Férfiszemmel nem sok vonzót találni egy cuki kisautóban, a szebbik nem viszont annál inkább odavan érte. Sokan elsősorban forma alapján választanak autót, de míg a férfiak inkább a sportos, vagány darabokat részesítik előnyben, addig a lányok majd megvesznek az aranyos pofijú, cukorfalat kis járgányokért. A Musa éppen ilyen, ezért forma szempontjából igazi telitalálat. Pedig nem sok különbözteti meg a hétköznapi szürke egérnek tűnő Fiat-testvértől, a sziluettjük például egészen hasonló. A szögletes vonalú Ideával szemben azonban a Musa lekerekített élekkel, és az Ypsilon formajegyeihez hasonló első és hátsó résszel csábít. A pajzs alakú hűtőmaszk, a mackószemű fényszórók és az Ypsilon stílusos, csík alakú hátsó lámpái itt is megtalálhatók. Az olasz tervezők a kisautó kiegészítőihez is jó érzékkel nyúltak: 300 ezer forintért ehhez az autóhoz is rendelhető kétszínű fényezés, például világoskék-sötétkék, de a képen látható aranybarna-sötétbarna is, előbbi vidámabb, utóbbi elegánsabb. Mindehhez remekül illik a 16 colos, szintén kétszínű könnyűfém kerék. A felnikre kisautóhoz mérten széles, 205-ös abroncsokat húztak, ami meglepően jó kiállásúvá teszi a kocsit. A karosszériát olyan apróságok teszik teljessé, mint az egyedi tipográfiájú Musa és Multijet feliratok a hátsón. Ezzel a külsővel nincs az a férfi, aki ne feszengene a kis Lancia volánja mögött, viszont nincs az a nő, aki ne szeretne rögtön egy ilyen autót magának.
|
|
Szemre nagyon igényes a belső, de az anyaghasználat néhol nem az igazi | |
| Ha nem is presztízs-, de mindenképpen stílusmárka a Lancia, ezért a belső teret sem a szokványos olcsó fekete műanyag borítja. Ugyan a felhasznált anyagok néhol keményebbek annál, mint amit egy drága autóban vár az ember, de a kiskategóriában teljesen megfelelő a berendezés. A szokatlan elrendezésű műszerfalat kellemes tónusú sötétbarna és drapp színek, valamint jó minőségű kárpitok javítják fel. A középre helyezett műszeregység és a magasra került váltókar az Ypsilon belsejét ismerőknek nem újdonság, a kedvenc részletem viszont a belső kilincs volt, ami nem más, mint egy nagy krómozott fémlap. A Musa már valamivel 3,5 millió forint alatt is kapható, de ehhez a kivitelhez két légzsákon és blokkolásgátlón kívül csak elektromos ablakokat és központi zárat adnak, klímából még manuális sincs benne. A kipróbált Platino felszereltség viszont az erősebbik dízelmotoron felül 4,7 millió forintért alapáron adja a drapp bőrkárpitot és az elektromotorral nyitható dupla napfénytetőt. Az egyéb extrák ára olcsó, de a sok apróság, valamint a nagyobb tételt jelentő kétszínű fényezés, kétzónás automata klíma, Bose hifi és kétszínű könnyűfém kerekek közel egymilliót dobnak az autó árán. Ekkor viszont már minden szükséges és kevésbé szükséges, de kellemes extrával felszerelt a kis családi járgány.
|
|
A helykínálat és a variálhatóság is sokkal jobb, mint az Ypsilonnál | |
| A Musa nem nagyobb egy mai, nagyra nőtt kisautónál, legalábbis ami a négy métert megközelítő hosszát illeti. Mégis jóval nagyobb, mint az Ypsilon, hiszen hossza 17 centit, magassága 13 centit, tengelytávja 12 centit gyarapodott hozzá képest. Nem csak ötajtós kialakítása miatt praktikusabb, de másfélszer akkora csomagtartója is használhatóbb, mint a kistestvéré. Ezeken felül a Musa több olyan aprósággal készült fel, melyeket a célcsoportként kiszemelt hölgyek figyelmességként értékelnek majd. Ilyen a lehajtható bőrhuzatú könyöklő (ami deréktámasszal és oldallégzsákkal együtt rendelhető 80 ezer forintért), vagy a középre helyezett műszerfal helyén felszabaduló fedeles rekesz, amiből a jobb oldalon is található egy. Van még két pohártartó a váltó alatt, meg egy nagyobb doboz a kézifékkar mögött, amibe például remekül passzolt a Verdák feliratú zsebkendőtartó. További búvóhely a két térképzseb, a kézifékkar melletti kártyatartók, a kesztyűtartó helyén lévő polc, vagy a kormánykerék alatti kis apróságtartó.
|
|
A csomagtér azért még mindig nem a Musa legnagyobb erőssége | |
| Variálhatóságával hozza a kis egyterű kategória elvárható átlagát a Lancia. Ugyan a Musa hátsó ülései nem olyan ötletesek, mint az Opel Merivának, de azért még kellően átalakíthatóak. A hátsó üléssor egyharmad-kétharmad arányban osztott és előre-hátra tologatható, míg az üléstámlák 40-20-40 százalékos arányban osztva dönthetők. Nemcsak előre, hátra is billen a támla: az első ülések támláit előrebuktatva, a hátsókét hátradöntve kényelmes kétszemélyes nyugággyá alakítható az autó belseje. Ilyenkor a legjobb kinézni a dupla napfénytetőn, romantikus lelkületűeknek mondjuk egy nyári estén nagyszerű kilátás nyílik a csillagokra. Hátul egyébként a húsz százalékot képviselő üléstámla-rész kartámasszá hajtható le. Benne rekesz kapott helyet, amit igyekeztek palack alakúvá formálni. Nem lett volna rossz ötlet, de meghatározott formája miatt kevés az a palack, ami éppen belefér. Elöl még magasabb vezetők is elférnek, legfeljebb a testesebb férfi sofőrök találják szűknek a lábhely szélességét. Hölgyeknek viszont minden termetre ideális, szerencsére a vezetőülés már alapáron is magasságában állítható. Hátul akkor van elég hely, ha az üléseket a sínen hátratoljuk, így viszont kisebb a csomagtér. Teljesen előretolt ülésekkel a lábtér szinte megszűnik, ez az opció legfeljebb nagyobb csomagok szállításakor jöhet jól. Cipekedéshez ülésdöntéssel 1,4 köbméteresre növelhető a raktér, ám a székek kissé nehezen járnak ahhoz, hogy a nők játszi könnyedséggel hajtogassák, ráadásul a drapp kárpit is meglehetősen könnyen koszolódik szállításkor.
|
|
Tárolórekeszből nincs hiány | |
| Amilyen nehezen járnak az ülések, olyan könnyedén kezelhető a kormány. A Musa vezetése gyerekjáték lenne, hiszen a szervokormány rásegítése a Fiatokban megtalálható City gombbal jelentősen könnyíthető (ezzel parkoláskor egy ujjal tekerhető a volán), a kis Lancia váltókarja viszont kissé nehezen jár. Hölgyvezetőnk már a korábbi Ypsilon Momo Design tesztautóban is kifogásolta, hogy ezt a váltókart nem a lányoknak találták ki, a kar nehezen, számára nagy erőkifejtéssel jár. A Musa ugyanezt az ötsebességest kapta. Amiért mégis szerethető a Musa, az a rugalmas dízelmotor, ezzel mégis könnyen hajthatóvá válik a kis Lancia. Az 1,3 literes common-rail dízel az Opeltől a Fiatig többféle autóban is megtalálható, az egyterű Lancia orrában a 4,2 milliós modellben 70 lóerős, míg a tesztelt változatban 90 lóerőre képes. Ekkora teljesítménynek elegendőnek kellene lennie ahhoz, hogy jól mozgassa az autót, a Musa mégis csak átlagos dinamikát mutatott. Városban és országúton átlagos igényekre elegendő, de komolyabb gyorsulásra csak a turbótöltő kénye-kedve szerint hajlandó.
|
|
Apró drágaság | |
| A kis Multijet motor karaktere nagyon függ a feltöltőjétől: kis fordulatszámon meglepően lomha az 1,3-as, igazából csak ezernyolcszázas fordulat felett kezd éledezni, utána viszont nagyot taszít az apró autón. Okosan kapcsolgatva rá lehet érezni a fürge haladásra, de néha érheti meglepetés az embert: mikor azt hinnénk, hogy az adott helyzet visszaváltás nélkül, nyomatékból megoldható, csalatkoznunk kell, és mégis szükség van a kapcsolásra. Városban az ötödik fokozatot szinte el is felejthetjük, érdemes négyesben haladni, az ötös csak hetvenes tempó felett nyer értelmet. Kilencven lóerővel igazából kellően dinamikus a Musa, de nagy csodára ne számítsunk. Sajnos ez a legnyomatékosabb motor a palettán, hiszen a 100 lóerős 1,9-es dízellel nálunk nem forgalmazzák az autót. Az 1,4-es 16 szelepes 95 lóerős motorral hasonlóan szaladhat a Musa, némileg magasabb fogyasztással, de a 8 szelepes 1,4-es és a gyengébbik dízel már tényleg csak nagyon higgadt vezetőknek ajánlott. Fogyasztás terén nagy várakozásokkal ültem a kisautóba, főleg az Ypsilon dízellel szerzett jó tapasztalataim birtokában. Néhány éve azzal ugyanis hihetetlennek tűnő 4,3 literes átlaggal jártam meg egy vidéki utat, ám a Musa ezúttal nem hozott meglepően jó eredményt. A kistestvérénél 155 kg-mal nehezebb autó fogyasztása országúton is alig kúszott 6 liter alá, a sok várossal tarkított átlag végül 6,8 literre jött ki.
El tudom képzelni, hogy van olyan hölgy, akit a kismackós orr, a barna-aranyszínű fényezés, a vajszínű bőrkárpit és a dupla üvegtető azonnal a Lancia szalonokba terel. Számukra csak jó hír, hogy a konkurenciánál sem jöhetnének ki sokkal olcsóbban: a Meriva ugyan 4 millióról indul, de csupán alapfelszereltséggel és a gyengébb dízelmotorral. A 100 lóerős dízellel és jól felszerelten már a kis Opel ára is átlépi az ötmilliót, de extrák ide, extrák oda, akkor sem tudja pótolni azt az egyéniséget, stílust és eleganciát, ami a Musa sajátja. Aki beleszeretett, annak a kis Lancia egyterű az erősebbik benzinessel vagy dízelmotorral, jól felszerelten ajánlott.
|
Hosszúság: |
3980 |
mm |
Soros négyhengeres |
common-rail dízelmotor |
Hengerűrtartalom: |
1248 |
ccm |
Maximális teljesítmény: |
90 |
LE |
/ |
4000 |
ford./perc |
Maximális forgatónyomaték: |
200 |
Nm |
/ |
1750 |
ford./perc |
Hajtás: |
elsõkerékhajtás |
Váltó: |
ötfokozatú manuális sebességváltó | |
Szélesség: |
1700 |
mm |
Magasság: |
1660 |
mm |
Tengelytáv: |
2510 |
mm |
Nyomtáv |
elöl: |
1440 |
mm |
|
hátul: |
1430 |
mm |
Üres tömeg: |
1175 |
kg |
Megengedett össztömeg: |
1700 |
kg |
Csomagtartó mérete: |
320/1420 l |
Üzemanyagtartály mérete: |
47 l |
Gumiméret |
elöl: |
205/50R16 |
|
hátul: |
205/50R16 |
|
Végsebesség |
173 |
km/h |
|
Város: |
6,3 |
l/100 km |
Országút: |
4,1 |
l/100 km |
Vegyes: |
4,9 |
l/100 km | |
Gyorsulás 0-ról 100-ra |
12,2 |
s |
Tesztfogyasztás: |
6,8 |
l/100km |
|
|
|
|
A modell alapára (1.3 Multijet Platino): |
Főbb konkurensek alapárai: |
Opel Meriva 1.3 CDTI Essentia (75 LE) |
4 087 000 Ft |
Renault Modus 1.5 dCi Olé (86 LE) |
3 700 000 Ft |
Skoda Roomster 1.4 PD TDI (80 LE) |
3 825 000 Ft | |
4 690 000 |
Ft |
A tesztelt modell ára: |
5 625 000 |
Ft |
|
|
|
|
Kinek ajánljuk? |
TETSZETT: |
NEM TETSZETT: |
Színek, anyagok, formák |
Nehezen járó váltókar |
Gazdag felszereltség |
Kis fordulaton gyenge |
Megfelelõ helykínálat |
A vártnál nagyobb fogyasztás |
Kétezertõl nyomatékos |
Borsos ár | | |
Ifjú kismamáknak, vagy még gyerkõc nélküli hölgyeknek, akik egy stílusos és praktikus kisautót szeretnének. Hangulata a jobb felszereltséggel együtt az igazi. |
| | |
|
|