Mazda3 2.0 MZR GTA teszt
Forrás:a5.hu 2007.03.13. 16:51
A Mazda3-at eddig is kedveltük, egy modellfrissítés pedig az esetek többségében csak fokozni szokta rokonszenvünket. A japán kompakt esetében ez azonban kicsit másképpen történt: erényei ugyan tovább erősödtek, hibái azonban ugyanúgy megmaradtak. A remek formájú, 150 lóerős motorral szerelt GTA kivitel járt nálunk.
A Mazda3 ugyan a kompakt kategória eladásainak inkább sereghajtója, mintsem éllovasa hazánkban, mégis kipróbálása óta kedvenc alsó-középkategóriásaim közé tartozott, véleményemmel pedig nem is vagyok egyedül a szerkesztőségben. Már az ötajtós alapformája is tetszik, futóműve, váltója, összerakottsága és az egész autó vezetőorientáltsága pedig annak idején alaposan levett a lábamról. Idén tavasszal aztán bemutatták a modellfrissített változatot, amelynek fényét az ősszel debütált MPS kivitel halványította el hatékonyan. A facelift áldásos hatásait most egy kétliteres benzinmotorral hajtott GTA kivitelen vizsgálgathattuk.
|
|
A fekete fényezés és a sportcsomag jól áll neki - 20 kép a galériában | |
| A Mazda3 már alapesetben sem néz ki rosszul, tesztautónk azonban határozottan vagány volt. Kijelenthető, hogy a japán kompaktok között jelenleg az ötajtós Mazda az abszolút legmenőbb formájú, hiszen a Toyota Corolla, illetve a tavasszal érkező Auris inkább konzervatív, mintsem fiatalos, a Honda Civic még mindig inkább furcsa, mint egyértelműen megnyerő, a Mitsubishi Lancer pedig őskövület és finoman szólva sem különösebben szép, az új generáció pedig az eddig látott fotók alapján szintén nem lesz hatalmas formai bravúr. A Mazda3 sportcsomagos kivitele tehát tényleg mindent visz abszolút értelemben és relatíve egyaránt: az egyáltalán nem praktikus, azonban igen tetszetős fekete metálfényezéssel, a diszkrét hátsó légterelővel, az áttetsző hátsó lámpaburával, a xenon fényszórókkal, valamint az ötküllős 17 colos könnyűfém felnikkel megnyerő kerek egész formát ad, olyat, amibe könnyen bele lehet szeretni.
|
|
A modellfrissítés kívül nem sok nyomot hagyott | |
| Az év eleji modellfrissítésről viszont nemigen árulkodik az autó megjelenése. Az általunk nyüstölt, igen jól felszerelt példány esetében az ajtókon elhelyezett kis gombok jelzik, hogy ehhez a Mazda3-hoz bizony már nem slusszkulcs, hanem indítókártya jár, a tulajdonost így felesleges procedúrák nélkül felismeri az autót, leheletnyivel kényelmesebbé téve ezzel a mindennapokat, enélkül azonban még boldogan lehet teljes értékű életet élni. Ennél fontosabb, hogy a modellfrissítés zászlaja alatt az egyébként változatlan teljesítményű kétliteres motor kapott egy új, hatfokozatú kéziváltót, melyre már csak presztízsokokból is szüksége volt, hiszen mára szinte az összes konkurenst ilyennel szerelik.
|
|
Ismerős, kellemes belső | |
| Ahogy a külső, úgy a belső sem változott érdemben. Ez részben nem gond, hiszen eddig is kedveltük a 3-as belterét, a kicsit kemény, de kényelmes ülésektől kezdve a sok tárolórekeszen át a még az első generációs MX-5-ös ajtaján látott kilinccsel, ami most a kesztyűtartót tartja zárva. Örültünk volna ugyanakkor, ha egy-két helyen jobb minőségű műanyagokat használnak, illetve véleményem szerint egy kis életet is csempészhettek volna bele. A legtöbb dolog jó helyen van és mindent gyorsan meg lehet találni, ám túlságosan is szürke az egész belső, legalább a kárpitok színei lehetnének kicsit vidámabbak, vagy beépíthetnének még egy-két olyan öncélú extrát, mint a cd-s rádió KITT-re emlékeztető fényjátéka.
|
|
Szépek a 6 órától induló műszerek | |
| Az előző tesztautónál szerzett tapasztalatokból kiindulva arra számítottam, hogy a menet közben felmerülő kisebb hiányosságokért majd a vezetési élmény kárpótol, ám erre csak részben került sor. Félreértés ne essék, a Mazda3-at nagyon jó vezetni, ilyen szempontból kategóriájának egyik, vagy talán legjobbja a (vele közös alapokon nyugvó) Ford Focus-szal holtversenyben. A kormány közvetlen és érződik rajta keresztül, hogy mi is történik éppen az első kerekekkel, a futómű pedig álmaim kompromisszuma inkább a sportos, de még éppen nem kényelmetlen felé elhangolva. A fékek, melyek sem vezetési élmény, sem pedig biztonság szempontjából nem játszanak elhanyagolható szerepet, meggyőző hatékonysággal vetik vissza a 3-as vehemenciáját, további jó pont, hogy az adagolhatósága is patikamérleg pontosságú.
|
|
Pörgetve szép a hangja | |
| A motorral és a váltóval azonban akadtak kisebb problémák. Könnyen lehet persze, hogy ez csak a tesztautónál volt így, de a kétliteres változó szelepvezérléses MZR motor papíron 150 lóerejéből én inkább csak 120-130-at éreztem. Ez részben amiatt lehet, hogy a nyomatékgörbe erősen emlékeztet az alföldi pusztaságra, magyarul már alul is szépen húz, ellenben felül hiányzik belőle az a megtáltosodás, amiért kedveljük az erős és sportos hangolású szívómotorokat. Normális közlekedéshez alul is meglévő nyomatéka miatt tehát kiváló, pörgetve azonban inkább csak a lelkesítő hangok jönnek meg, a teljesítmény nem. Ettől persze még ugyanúgy jó vele gyorsan menni, hiszen a fent kifejtett közvetlenség miatt végig a kezünkben érezzük az autót, csak elmarad a várva várt eufória.
|
|
Jó a váltó, de a hatodik túl rövid | |
| Az új váltóval hasonló a helyzet: alapvetően remek, hiszen pontosan kapcsolható, rövid úton jár és egy percig sem tiltakozik a gyors váltások ellen. A hatodik fokozatot azonban a kelleténél feleslegesen rövidebb áttételűre méretezték, ami annyit tesz, hogy 130-nál már 3500 körül forog a motor, ez pedig teljesen felesleges, hiszen így egyrészt nincs sok értelme a hat fokozatnak, másrészt hangosabb, harmadrészt pedig többet is fogyaszt. A kétliteres MZR motor egyébként sem visszafogott étvágyáról híres, noha kiemelkedően torkosnak sem lehet nevezni. Lendületes városi használatban nem kell azon meglepődni, ha 13-14 literes értékeket ír ki a fedélzeti számítógép és takarékoskodva sem sikerült tíz liter alá vinni a fogyasztást, igaz a teszt időtartamának rövidsége miatt nem sok lehetőségünk volt a kísérletezésre.
Ha őszinték akarunk lenni, akkor a Mazda3 nem sokat fejlődött a modellfrissítés során, ez azonban abból a szempontból nem gond, hogy szerencsére már előtte is jó autó volt. Azon hátrányai, melyeket eddig szemére hánytunk, ugyanúgy megmaradtak, erényei azonban kicsivel tovább erősödtek. Ugyanez vonatkozik az árra is: a Mazda3 bevezetésekor elsősorban magas árával hívta fel magára a figyelmet, mostanra pedig ugyan valamelyest konszolidálódott a helyzet, de bő hatmillióért - még ha jól felszerelt is - nem mondható kifejezetten jutányos vételnek. A sportos autókat kedvelőknek mindenesetre továbbra is jó választás, aki pedig valódi hot hatch-re vágyik, annak tavasszal érkezik az MPS nyolcmillióért - a kettő között sajnos jelenleg nincs átmeneti megoldás, a közeljövőben viszont érkezik a Mazda6-ból ismert kétliteres 143 lovas dízel, ami könnyen lehet, hogy meggyőzőbb lesz a 2.0 MZR-nél.
|
Hosszúság: |
4435 |
mm |
soros, négyhengeres |
16 szelepes benzinmotor |
Hengerűrtartalom: |
1999 |
ccm |
Maximális teljesítmény: |
150 |
LE |
/ |
6500 |
ford./perc |
Maximális forgatónyomaték: |
187 |
Nm |
/ |
4000 |
ford./perc |
Hajtás: |
elsőkerék-hajtás |
Váltó: |
hatsebességes kéziváltó | |
Szélesség: |
1755 |
mm |
Magasság: |
1465 |
mm |
Tengelytáv: |
2640 |
mm |
Nyomtáv |
elöl: |
1530 |
mm |
|
hátul: |
1515 |
mm |
Üres tömeg: |
1335 |
kg |
Megengedett össztömeg: |
1790 |
kg |
Csomagtartó mérete: |
339 l |
Üzemanyagtartály mérete: |
55 l |
Gumiméret |
elöl: |
205/50 R17 |
|
hátul: |
205/50 R17 |
|
Végsebesség |
202 |
km/h |
|
Város: |
10,6 |
l/100 km |
Országút: |
6,4 |
l/100 km |
Vegyes: |
7,9 |
l/100 km | |
Gyorsulás 0-ról 100-ra |
9,1 |
s |
Tesztfogyasztás: |
14,2 |
l/100km |
|
|
|
|
A modell alapára (2.0 MZR GTA): |
Főbb konkurensek alapárai: |
Seat Leon 2.0 FSI Stylance |
5 763 600 Ft |
Opel Astra 2.0 Turbo (170 LE) Cosmo |
5 762 000 Ft |
Ford Focus 2.0i Ghia 5 a. |
5 221 000 Ft | |
6 099 000 |
Ft |
A tesztelt modell ára: |
6 099 000 |
Ft |
|
|
|
|
Kinek ajánljuk? |
TETSZETT: |
NEM TETSZETT: |
|
|
Alul is nyomatékos, szép hangú motor |
|
|
|
Jó futómű |
Kis csomagtartó |
|
| | |
A Mazda3 ezen változatát elsősorban olyanoknak ajánljuk, akik egy jól kinéző, sportos, a mindennapokban is kompromisszum nélkül használható kompaktot szeretnének, a konkurenseknél jobb vezetési élményért és a japán gyártásért pedig hajlandóak kicsivel mélyebbre nyúlni pénztárcájukban. |
| | |
|